sobota 20. července 2013

USA 3. den - New York

Ráno jsme si po probuzení koupili snídani v krámku naproti hotelu. Chtěli jsme si vyprat nějaké prádlo, ale postarší Číňanka nás odmítla, protože měla na tento den moc zakázek. Checkoutovali jsme se na hotelu, nechali si tam kufry a vyrazili metrem do Harlemu. V New Yorku jsou typické klimatizace v oknech a vodárny na střeše. Navštívili jsme Sylvan Terrace, jednu z nejstarších uliček v této čtvrti.

Cestou zpátky na metro jsme si koupili kartu do foťáku, protože byla levnější než v Čechách. Dojeli jsme ke Columbia University, prošli areálem

a pak jsme se procházeli pěknou čtvrtí Morningsight Heights. Poblíž je park a výhled na Harlem.

Došli jsme ke katedrále sv. Johna.

Potom jsme metrem jeli na Dolní Manhattan. Ještě k metru v New Yorku - vstupy do něj jsou docela nenápadné, schodiště jsou úzká tak akorát pro dva lidi, aby se vyhnuli. Metro jezdí jenom kousek pod povrchem, prakticky přímo pod ulicemi, jenom někde jsou dvě těsně pod sebou nebo je druhá kolej hned vedle a jezdí po ní zrychlené spoje zastavující jen v některých stanicích. Vevnitř je špína a horko, soupravy jsou staré a hlučné, ale uvnitř vagónů je čisto a klimatizováno. Celý systém všech tratí je přehledný a funguje 24 hodin denně. Po 114. ulici jsme došli k Highline parku. Je to pruh zeleně vybudovaný na bývalých kolejích nadzemního vlaku. Krásný park, čistý, moderní a originální se spoustou odpočinkových zón a výhledů na město.

Na sluníčku bylo opět pořádné vedro, zchladili jsme se ledovou tříští, kterou nám prodavač ostrouhal z velkého kusu ledu.

Došli jsme až na konec a vyrazili k nejbližšímu metru. Cestou jsme šli kolem pěkné budovy pošty, a tak jsme nahlédli dovnitř.

Potom jsme se vydali do muzea American Museum of Natural History. Uvnitř byly nádherné expozice zvířat, která vypadala jako živá.
Nejvíc se nám líbily kostry dinosaurů v životní velikosti. Jedno z nejhezčích muzeí co jsme kdy byli.

Odpoledne už byl čas opustit New York, čekal nás let na západ do Salt Lake City. Vzali jsme si kufry na hotelu a metrem a vlaky vyrazili na letiště JFK. Poslední kousek jsme dojeli opět automatickým AirTrainem, který spojuje terminály letiště s příměstskou dopravou. Vešli jsme do terminálu 4 a na tabulích nemohli najít náš let, až po chvíli jsme našli další tabuli s lety Delta Airlines. Na check-inu jsme museli zaplatit za kufry, což nás celkem nemile překvapilo. Potom nás zaměstnanec poslal na jiný terminál, ze kterého nám prý poletí naše letadlo do Salt Lake City. Nasedli jsme znovu na Airtrain a tam jsme si všimli, že jsme dostali vytištěný jenom jeden boarding pass pro Romču. Vrátili jsme se tedy zpět a nechali si vytisknout i druhý pro Štěpána. Ještě že jsme vyrazili na letiště s dostatečným předstihem. Potom už jsme jenom prošli bezpečnostní kontrolu, kde se Romča přeřekla když se jí ptali na jméno a odpověděla své příjmení za svobodna. Potom jsme se museli zout a v jakési budce se postavit nohama na značky, zvednout ruce nad hlavu a nechat se naskenovat. Navrch nás ještě důkladně prošacovali. Ale prošli jsme oba a unavení si sedli v letištní hale. Na palubě letadla jsme se dozvěděli, že budeme mít hodinu zpoždění. Nad městem se objevila bouřka, obletěli jsme jí a pozorovali okýnkem blesky. Během pět a půlhodinového letu se bohužel nepodávalo žádné jídlo, vše bylo za příplatek. Koupili jsme si tedy alespoň předražený sandwich. Na letišti v Salt Lake City jsme si vzali taxík a po jedenácté byli na hotelu.