neděle 29. března 2015

Škola smyku

O víkendu jsme oslavili Lídy třicetiny společným obědem. Následující víkend v neděli jsme vyjeli autem k Příbrami. Dostali jsme od Marti a Iva jako dárek vouchery na školu smyku. Jde o celodenní kurz na polygonu, kde se člověk učí ovládat auto v extrémních podmínkách, tedy na mokrém povrchu. Ráno proběhla teoretická část, kde jsme si poslechli správné zásady při řízení, základy bezpečné jízdy, principy defenzivní jízdy, prvky pasivní a aktivní bezpečnosti, chybné návyky a nebezpečné prvky řízení, nebezpečné situace a předvídavost, info o dopravních nehodách, fyziku a techniku jízdy, správné brzdění a brzdné vzdálenosti, zásady průjezdu zatáčkami a zvládnutí vozidla ve ztížených klimatických podmínkách. Instruktor byl srandovní a měl spoustu historek "ze života" (např jak předjíždět kamiony Fábií, která má výkon pět koní a dvě a půl kuřete). Odpoledne proběhla praktická část výcviku - trénink řešení jednotlivých krizových situací ve ztížených klimatických podmínkách a ve smyku, simulovaných na speciálním kluzném povrchu. S Romčou jsme se za volantem střídali. Byli jsme jediní, kdo přijel ve dvou jedním autem, ale zase jsme nemuseli čekat ve frontě a měli jsme přednost. Začali jsme brzděním a vyzkoušením si systému ABS při různých rychlostech. Potom jsme měli za úkol objet překážku na kluzkém povrchu s brzděním a potom bez brzdění. Učili jsme se při tom zvládat drobné smyky. Nejtěžší bylo vyhnout se třem překážkám za sebou v rychlosti 70 km/h, kdy nás každý pohyb volantem posílal na kluzkém povrchu do smyku. Ale dařilo se nám lépe než ostatním, nové auto k tomu hodně přispívá - jak nové zimní gumy, tak výborné ABS. Kupodivu jsme ani jednou neshodili žádné kužely.


Potom jsme si ještě zkoušeli co se děje s autem, když brzdí a je půlkou na kluzkém povrchu a půlkou na asfaltu. Úplně nakonec jsme jeli to samé s použitím ruční brzdy a prudkého zabrzdění. Výsledkem byly řízené hodiny. Vzhledem k tomu, že máme automat bez spojky, instruktoři nám půjčili svoje safety car - Fabii. Měla vypnuté ABS a hodně sjeté gumy. Štěpán usedl za volant, instruktor na místo spolujezdce a Romča dozadu. Rozjeli jsme se naplno do 80 km/h, pak Štěpán prudce sešlápl brzdu a ještě zatáhl ruční brzdu. Roztočili jsme se dokola a udělali minimálně 5 obrátek. Pěkný adrenalin, při kterém se toho nedá a ani moc nemá dělat, jenom čekat, až se auto přestane točit. Romče se do toho moc nechtělo, a tak si to Štěpán zopakoval ještě jednou. Takhle nějak vypadaly hodiny jednoho z účastníků kurzu:

 Pěkný zážitek a dozvěděli jsme se hodně užitečných věcí. Odjížděli jsme domů nadšení.

Žádné komentáře: