pondělí 11. května 2015

Nizozemí 2. den

Ráno jsme vyrazili na sever do městečka Monnickendam. Prošli jsme se uličkami k přístavu.

Cestou zpátky k autu jsme si dali kávu a jablečný koláč k snídani v jedné z místních kaváren. Pokračovali jsme na sever k Voldamu. I tady jsme se prošli po nábřeží. V jednom souvenir shopu nás zaujaly pěkné zimní čepice za rozumnou cenu s nápisem I love Amsterdam, tak jsme si je koupili.

Jeli jsme autem dál k Zuiderzeemuseum. Je to malé zachovalé městečko u moře, ze kterého se stalo muzeum toho, jak se tu žilo před sto lety. Do každého domku se dá nahlédnout a všude bylo něco zajímavého. V některých dílnách i krámcích jsme se mohli podívat na výrobu lan, dřeváků, sítí, sýrů a uzení ryb.

Za náměstím bylo několik tradičních holandských her. Celkem jsme tu strávili příjemnou hodinku a půl.

Cestou k mlýnům Zaanse Schans jsme pozorovali v krajině stovky vodních kanálů. V podstatě každý domek tu má vedle sebe kromě zahrádky vodní plochu. Na parkovišti u mlýnů nás trochu vyděsilo parkování za 9€. Naštěstí se tu ale neplatí vstupné. Mlýny jsou stále funkční a díky větru od moře se točí docela rychle.

Po cestě zpátky k parkovišti jsme zastavili ve velkém obchodu se sýry. Ochutnali jsme několik vzorků goudy. Zaujala nás levandulová, chřestová i uzená. Vynikající sýry, ale nemohli jsme si žádný koupit domů, v kufru auta by 14 dní asi nevydržel.

Po poledni jsme dojeli k hotelu Inntel. Zajímavá budova, která je jakoby složená z typických přímořských domečků.

Pokračovali jsme do Haarlemu, jednoho z měst nedaleko pobřeží. Zaparkovali jsme naproti mlýnu. Došli jsme se podívat na náměstí a do okolních uliček.

Jenom kousek dál je Keukenhof, park plný tulipánů nejrůznějších barev a druhů. Je největším květinovým parkem v Nizozemsku a zároveň i v Evropě. Přestože tu bylo hodně turistů, na 32 hektarech se docela rozložili. Bylo letní počasí, všude to krásně vonělo a každé zákoutí hrálo jinými barvami.

Uprostřed parku byla z tulipánů složená kopie autoportrétu Vincenta van Gogha, od jehož úmrtí letos uplynulo 125 let.

Jeli jsme dál na jih k Hague. Tohle město je známé díky úřadům Evropské unie, nás ale víc než moderní budovy zajímalo historické centrum. Tady se nám nejvíc líbil Binnenhof, bývalé obydlí Holandských králů a premiérů.

Už jsme měli hlad, tak jsme si koupili bagetu v Subway vedle. Snědli jsme jí cestou k Delftu, poslednímu městu před Rotterdamem. Byl večer a líbilo se nám tu, klidná atmosféra a skoro žádní turisté.

Cestou zpět k autu jsme narazili na supermarket a nakoupili si večeři i snídani. V obchodě byl stroj na výrobu čerstvého pomerančového džusu. Ale pořád nás překvapuje jak se v Nizozemí na spoustě míst nedá platit kartou (pouze pokud máte Maestro), během dne jsme museli vybrat Eura z bankomatu. Z Delftu jsme dojeli na kraj Rotterdamu a ubytovali se v malém hotelu, udělali online check-in úterního letu na Island a šli spát.